תפקידו של יועץ ומתכנן מערכות אודיו וידאו



תפקידו של יועץ ומתכנן מערכות אודיו וידאו

הקדמה:

מערכות אודיו-וידאו תופסות נפח רב יותר ויותר בחללים אדריכליים כגון מוזיאונים, חדרי ישיבות, אולמות כנסים, מרכזי מבקרים, תאטראות, שילוט אלקטרוני וכיו"ב. מערכות מורכבות ומתוחכמות הן מחזה שכיח כל כך, עד כי קשה לתאר כיום מבנה חדש ללא מולטימדיה בנפח זה או אחר. יתר על כן, מערכות מולטימדיה אינן מערכות נפרדות עוד. ברוב המקרים יש צורך לשלב בין מוצרים שונים מיצרנים שונים שונים למערכת אינטגרטיבית אחת.


• טכנולוגיות אודיו-וידאו משתנות ומתקדמות בקצב כה מהיר, עד כי בשנה אחת אפשר שיתחלפו שני דורות של מוצרים.
• אין זה סביר לדרוש מאדריכל או יועץ חשמל להתעדכן בקצב המסחרר של שינויי המגמות בעולם המולטימדיה.
• יש להעביר את אחריות היעוץ והתכנון למקצוען בתחום.
• מתכנן אודיו-וידאו צריך להיות מעורב בפרויקט בשלב מוקדם ככל הניתן.

תהליך התכנון:

תכנון מערכות מולטימדיה הוא תהליך יצירתי וצריך להתבצע במקביל לשאר ענפי התכנון בפרויקט. יועץ/מתכנן אודיו-וידאו צריך להיות מעורב בפרויקט כבר בשלבי התכנון הקונספטואלי כחלק מצוות התכנון.

• בשלב המקדמי יכין היועץ מודל ממוחשב תלת מימדי של החללים. במודל ימוקמו כל האלמנטים של מערכות אודיו וידאו ויוצגו לאישור המזמין והאדריכלים.
• הצגת המודל תלווה באומדן תקציבי ראשוני לאישור המזמין.
• לאחר אישור המודל והתקציב ע"י המזמין וע"י האדריכלים, ייגש היועץ לשלב תכנון התשתיות.
• היועץ יפיק תכניות תשתית. התכניות יכללו את כל המיקומים, הקואורדינטות,

ההכנות, המובילים, דרישות החשמל והתקשורת. וכל יתר דרישות התשתית בשלבי הבינוי והגמרים.
• היועץ יבדוק ויתאם את נושא התשתיות עם יועצי החשמל והתקשורת כמו גם עם המעצבים. הוא יוודא כי ההכנות והתשתיות הדרושות למערכות מולטימדיה אכן מתבצעות בשטח.
• עם סיום שלב התשתיות, ייגש היועץ לתכנון מפורט חד קוי של המערכות. אפיון הציוד, מפרטים, כתבי כמויות ואומדן מכרז מפורט כבסיס לתיחור ספקים.
• היועץ יבדוק את הצעות המחיר ילווה וידריך את נציג המזמין בהליך המו"מ עם הספקים עד לשלב בחירת הספק המבצע. הוא ידריך את הספק המבצע ויתמוך בו לאורך כל הליך הביצוע עד השלמת כל המתקנים והפעלתם.

ניסיון רב שנים הוכיח כי תיחור ספקים במכרז על בסיס כתב כמויות אחיד מסייע למזמין לחסוך
כ-%30 בעלות הסופית של מערכות אודיו וידאו שליטה ובקרה.

מדוע לא לסמוך על קבלנים שיתכננו וייתנו יעוץ?

ספקים אינטגרטורים מרוויחים ממכירה והתקנת ציוד אותו הם מיבאים. לצערינו הציוד שמתאים להם אינו תמיד הפיתרון המתאים לפרויקט. עלינו לזכור כי קבלן הוא קבלן, ואינו מתכנן. הקבלן נוטה למכור את מה שמעניק לו רווח ולאו דווקא את מה שמתאים לצרכיו או לתקציבו של המזמין.

יש לבצע הפרדה מוחלטת בין תכנון ואפיון המערכות לבין הביצוע. עלינו לזכור כי יועץ ומתכנן עצמאי עובד עבור המזמין ומייצג אך ורק את האינטרסים של המזמין, בעוד שלקבלן אינטגרטור יש ניגוד אינטרסים מובהק. כאשר תתעוררנה מחלוקות מקצועיות בינו לבין המזמין, תמיד תהיה ידו של הקבלן על העליונה, באין יועץ אובייקטיבי שיבדוק ויחווה דעתו.

היועץ מייצג את האינטרסים של המזמין כפי שעו"ד מייצג את האינטרסים של הלקוח.

שלב ההתקנה, בדיקות, וקבלת המערכות:

שימוש נכון ביועץ האודיו-וידאו בשלב ההתקנה יסייע לשמור על ההשקעה הכספית של המזמין. קבלנים ינסו לפעמים "לעגל פינות", וללא נציג טכני השומר על האינטרסים של המזמין, יתכן כי המערכת המותקנת לא תהיה המערכת שתוכננה. ללא יועץ, המזמין לעולם לא ידע האם ההתקנה בוצעה לפי התכנון. ללא בדיקת היועץ לא ניתן לדעת כי המערכת עומדת בהגדרות המפרט.

• נושאים אלו צריכים להיות מטופלים לפני ביצוע התשלום לקבלן. המזמין יעביר תשלומים לקבלן רק לאחר אישורו של היועץ כי הקבלן סיים את עבודתו.
• היועץ יאשר כי המערכות שהתקין הקבלן עומדות בדרישות המפרט הטכני עליו חתום הקבלן, וכי כל המערכות מכוונות, מתוכנתות, ומתפקדות כראוי. מדובר בתהליך מסירה של בדיקות, רג'קטים, בדיקות חוזרות, וכך עד להשלמת המתקנים ומכתב מסירה סופי.
• שיטה זו היא הדרך היחידה של המזמין לוודא כי קיבל את התמורה המלאה לכספו ולהבטיח קבלת תיעוד מערכת, ביצוע הדרכות ללקוח, ועמידה בתנאי הסכם אחריות ושרות רב שנתי מצד הקבלן.

עלויות:

מערכת שתוכננה באופן מקצועי ויסודי משביחה את החלל. מערכת שתוכננה באופן לא מקצועי תהווה הפרעה ותוריד מאיכות החלל במקום להשביח אותו.

עלות היעוץ והתכנון מהווה אחוז נמוך ביותר מעלותו הכוללת של הפרויקט. חשוב לכלול את עלויות שכ"ט יועץ אודיו-וידאו בתחשיב הפרויקט מלכתחילה. בשלב מאוחר יותר של הפרויקט, כאשר מבינים את הצורך ביועץ, קשה הרבה יותר למצא את הכסף הדרוש על מנת לבצע תכנון איכותי.

חשוב לכלול עלות יועץ אודיו-וידאו בתקציב הפרויקט מהתחלה. הניסיון מלמד כי החיסכון המתקבל בעזרת ייעוץ מקצועי ותיחור ספקים, עולה בהרבה על עלויות שכ"ט היועץ.

פרויקט לדוגמה, מוזיאון ישראל בירושלים:

כשנתקבלה ההחלטה על שיפוץ המוזיאון לפני יותר משלוש שנים, הוחלט כי צוות המוזיאון הקיים ישמש כצוות ההקמה של המוזיאון החדש. הוחלט כי צוותי האוצרות, העיצוב והתכנים של המוזיאון יתכננו את התצוגה החדשה במבנה המחודש. נציין כאן כי מדובר בעשרות אנשים בעלי תפקידים. כולם מומחים בתחומם, אולם איש מהם מעולם לא עסק קודם לכן בפרוייקט בינוי.

הצוות הפנימי של המוזיאון תוגבר בשורת יועצים ומתכננים מכל ענפי הבניין, כוחות טובים ומנוסים שקצרה היריעה מלמנות. נשכרו מומחים לויטרינות מחו"ל, הועסקו יועצי חשמל ותקשורת, בטיחות, ביטחון, מיזוג, איטום, נוף, שילוט ומה לא...רק תחום "שולי" אחד נותר באחריות צוות המוזיאון ולא נעזר במתכנים חיצוניים – תחום מערכות אודיו וידאו.

כדי לסבר את האוזן, מדובר בפרויקט הכולל כמאה ערוצי וידאו דיגיטליים, כמאה צגי וידאו ומקרנים, וכמאה נגני וידאו דיגיטליים. בשנתיים הראשונות לא היו למוזיאון יועצים או מתכננים חיצוניים לנושא אודיו וידאו. עם התקדמות התכנון והמעבר לשלבי ביצוע התשתיות הסתבר כי מערכות אודיו וידאו מהוות חלק נכבד ביותר בתצוגה וכי לא ניתן יהיה להתקדם ללא תכנון הנדסי למערכות אילו. בשלב זה החליט המוזיאון החליט לפנות ליועצים למערכות אודיו וידאו.

במהלך שנתיים של עבודה מאומצת נמצאו פתרונות לכל הסוגיות, אולם מובן כי אילו פנה המוזיאון לייעוץ מקצועי שנה קודם לכן, היו נחסכים מאמצים ומשברים רבים.

מוזיאון ישראל הוא רק דוגמא אחת מיני רבות. אנו מבקשים לנסות ולשנות את המצב. להחדיר לתודעה של כל העוסקים בענף את המסר:

בכל הקשור למערכות אודיו וידאו, מוטב לקבל ייעוץ ותכנון הנדסי מקצועי מוקדם ככל הניתן ולהמנע משגיאות. שגיאות עולות כסף וגוזלות זמן. תכנון מקצועי מהשלבים הראשונים חוסך כסף ומשיג תוצאה טובה הרבה יותר.

בברכה,
AVD – Audio Visual Design




Contact: